Telefonie IP, numită și Telefonie VoIP presupune un set de protocoale de comunicație, tehnologii și metode care oferă transmiterea conversațiilor vocale umane precum și efectuarea apelurilor video. Semnalul se transmite în format digital și de regulă se comprimă pentru a exclude excesul de informație și a micșora sarcina rețelei.

Telefonia IP permite realizarea soluțiilor implementarea cărora cu ajutorul telefoniei tradiționale va fi mai dificilă și mai costisitoare.

 

Exemple:

  • Posibilitatea transmiterii mai multor apeluri telefonice în cadrul doar unei conexiuni de telefonie. De aceea Telefonia IP se utilizează ca metodă simplă de a adăuga mai multe linii telefonice acasă sau în oficiu.
  • Servicii, ca:
    • Conferințe
    • Redirecționarea apelurilor
    • Repetare automată a numerelor
    • Transmiterea identității apelantului

se oferă gratuit, în timp ce la operatori de telefonie tradițională aceste servicii sunt contra plată

  • Apeluri securizate cu protocolul standardizat (SRTP). Majoritatea dificultăților privind securizarea apelurilor în telefonia tradițională, ca digitizarea semnalului și transmiterea semnalului digital sunt deja rezolvate în cadrul Telefoniei IP. E nevoie doar de criptare a semnalului și identificarea lui pentru fluxul de date existent.
  • Independență față de locație. Pentru conectare la un operator VoIP e nevoie doar de o conexiune la internet. De exemplu, operatorii call-centrului cu ajutorul telefoanelor IP pot lucra din orice oficiu conectat la rețeaua internet.
  • Integrarea cu alte servicii prin internet inclusiv apel video, schimb de mesaje și date în timpul convorbirii, audio conferințe, gestionarea agendei telefonice și accesarea informației privind disponibilitatea abonatului.
  • Integrarea și implementarea opțiunilor telefonice adiționale precum rutarea apelului, platforma de voce IVR (meniu vocal) etc. e mai ieftină și mai ușoară. Faptul că apelul telefonic se află în aceeași rețea cu PC-ul oferă multe posibilități noi.